Een gesprek met je tandarts of mondhygiënist kan soms spannend zijn, maar het is cruciaal voor je gezondheid. Het is niet altijd leuk om te horen dat er een behandeling nodig is, maar uiteindelijk is het in jouw belang. Dus wat maakt een goed gesprek met je zorgverlener echt effectief?
Dr. Wanda de Kanter en dr. Pauline Dekker, longartsen, zijn experts op het gebied van gespreksvoering tussen zorgverlener en patiënt. Zij weten hoe belangrijk het is om advies op een begripvolle manier over te brengen aan de patiënt. Niemand zit te wachten op een belerende toon. Een respectvol gesprek waarin de patiënt centraal staat, is veel effectiever. Het is daarom ook goed om als patiënt kritisch te zijn over de relatie met je zorgverleners en hoe je behandeld wilt worden.
In een video die is opgenomen in een tandartspraktijk laten Wanda de Kanter en Pauline Dekker zien hoe een gesprek tussen zorgverlener en patiënt eruit kan zien. Ze spelen een rollenspel waarin ze laten zien hoe het niet moet (met de nodige humor) en hoe het wel werkt. Met behulp van een wetenschappelijk bewezen methode tonen ze hoe zorgverleners patiënten kunnen helpen om gezonder gedrag aan te nemen, zonder betuttelend te zijn. Een voorbeeld hiervan is het stoppen met roken. Deze video is ook interessant voor patiënten die hun relatie met hun zorgverleners willen verbeteren. Bekijk de video
hier.